 
 Zákaz ekologických palív B20 a B30
Dňa 8. septembra 2025 vstúpila do platnosti novela vyhlášky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 251/2023 Z. z. o kvalite palív, ktorou SR transponuje revíziu európskej smernice o kvalite palív (FQD) a ktorá ruší možnosť predávať motorovú naftu s obsahom obnoviteľného diesla (FAME) vyšším ako 10 %. V praxi táto legislatívna úprava znamená zákaz predaja palív B20 a B30, teda ekodiesla s dvadsať, resp. tridsaťpercentným podielom biozložky.
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky je povinné túto legislatívu uplatniť napriek tomu, že revízia smernice je v rozpore s deklarovanými cieľmi Európskej únie v oblasti znižovania emisií skleníkových plynov. Obnoviteľné palivá totiž predstavujú kľúčový, flexibilný a technologicky otvorený prístup k dekarbonizácii cestnej dopravy, a popri iných technológiách ide o riešenie, ktoré je v súčasnosti dostupné a overené v praxi.
Samotná novela vyhlášky však vychádza z formalistického výkladu smernice FQD, pričom opomína jej účel. Tým aj naďalej zostáva dekarbonizácia dopravy, ktorú však nie je možné dosiahnuť zákazom či obmedzovaním uhlíkovo neutrálnych technológií. Cieľom smernice o kvalite palív je ochrana spotrebiteľa pri predaji palív, zatiaľ čo ekodiesel B20 a B30 je určený najmä na použitie v uzavretých firemných flotilách, čomu zodpovedá aj nastavenie technických noriem, ktoré upravujú jeho kvalitu. Je paradoxné, že v rámci legislatívneho balíku, ktorý nastavil ambiciózne ciele v oblasti dekarbonizácie dopravy, sa zároveň zakázal jeden z dostupných a etablovaných spôsobov na napĺňanie týchto cieľov.
Tu je tiež vhodné si uvedomiť, že na Slovenskom trhu sú dostupné viaceré modely automobilov, ktoré boli výrobcom prispôsobené a testované na palivá B20 a B30. Mierny nádych absurdnosti celej situácii dodáva fakt, že aj po tom, čo novela vyhlášky vstúpi do platnosti, bude naďalej možné ponúkať stopercentnú bionaftu (B100), ktorej spaľovanie si tiež vyžaduje špeciálne modely vozidiel, ktoré sú na ňu prispôsobené. Na predaj B100 sa však obmedzenia nevzťahujú, pretože nespadá do definície motorovej nafty podľa FQD.
V rámci projektu Biojazda sa na trh umiestňovali palivá B20 a B30 od roku 2021. Za sledované obdobie sa spotrebovalo viac ako 220 000 litrov nafty B20 a B30, čím sa prispelo k zníženiu emisií skleníkových plynov v doprave. V porovnaní so štandardnou naftou (B7) znižuje palivo B20 emisie o vyše 9 % na liter. V prípade B30 dosahuje úsporu až 15 %. V praxi tak ide o dostupný a nákladovo efektívny nástroj na dekarbonizáciu cestnej dopravy, ktorý sa osvedčil v ostrej prevádzke.
Palivo B100 s preukázanou úsporou emisií až na úrovni 70 %, ktoré dodáva Meroco, člen Envien Group, v rámci projektu Biojazda.sk, ostáva aj naďalej v testovacej prevádzke a zmeny sa ho nedotýkajú.
Projekt B30 je z hľadiska Envien Group hodnotený pozitívne. Žiaľ, v dôsledku zákazu, bude zastavený na neurčito. Medzi odporúčania Združenia pre výrobu a využitie biopalív (ZVVB) do budúcna bude zaradený aj návrh na prehodnotenie zákazu palív B20 a B30 v rámci budúcej revízie smernice FQD.

